به گزارش خبرنگار جید، عنایتالله ملکیتبار مشاور رئیس دانشگاه آزاد در سی و دومین شورای این دانشگاه که ۱۶ مهرماه ۱۴۰۴ در سازمان مرکزی دانشگاه برگزار شد، اظهار کرد: قرارگاه جهادی دانشگاهی با تدبیر دکتر رنجبر آغاز شد. این قرارگاه به دعیلی افزایش حملات ترکیبی دشمن و ضعف زیر ساختهای سنتی دانشگاهها در ایران شکل گرفت. به عبارت دیگر، به صورت هدفمند در خدمت دفاع ملی قرار گرفت. این قرارگاه در سه محور فعالیت خود را آغاز کرد. از قرارگاه انتظار میرود که نقش دانشگاه در روایتسازی و تبیین واقعیتها را تقویت کند.
وی افزود: محورهای ۷ گانه ابلاغی رهبر انقلاب برای چهلمین روز شهادت شهدای اقتدار جنگ تحمیلی ۱۲ روزه شامل حفظ اتحاد ملی، شتاب لازم در پیشرفت دانش و فناوری، حفظ عزت و آبروی کشور و ملت، مجهز کردن روزافزون کشور با ابزارهای حراست از امنیت، جدیت و پیگیری و به نتیجه رساندن کارهای کشور و هدایت معنوی و نورانی کردن دلها است. تاسیس قرارگاه در این راستا انجام شد.
قرارگاه جهادی دانشگاه آزاد برای مقابله با دشمن تاسیس شد
میرمجید سیدقریشی در ادامه این اجلاس خاطرنشان کرد: قرارگاه برای مواجهه با دشمن تاسیس شد و قرار نیست وظایف سایر معاونتهای دانشگاه را برعهده بگیرد. جهاد تبیین یکی از بخشهای قرارگاه است. دشمن تحلیل کرده که میتواند بر ذهن مخاطبان کشور ما در زمینه مشروعیت بخشیدن به خود موفق شود. البته این اتفاق نیفتاد. کارشناسان معتقدند که اگر دشمن بتواند به مقدماتی که در کشور لازم است دست پیدا کند، ممکن است دوباره جنگ را آغاز شود.
وی افزود: یکی از رویکردهای مهم ما در تبیین این است که اصلیترین تبیینها باید سر کلاس ها اتفاق بیفتد. لبه همین دلیل، معاونتهای موضوعی و علمی و تربیتی در این مدت بسیار فعال بودهاند. از روسای واحدها میخواهم با استادان جلسه تشکیل داده و در مورد جهاد تبیین روشنگری کنند. استادان هر رشته در این زمینه فعال باشند. برنامههای فرهنگی دانشگاه با رویکرد مقاومت برگزار شود. ما باید در برابر دشمن آمادگی کامل داشته باشیم. یکی از تلاشهای در مدارس سما و دانشگاهها باید سوق دادن دانشجویان برای عضویت در هلال احمر و بسیج باشد. نداشتن رسانه یکی از مشکلات ما در حوزه تبیین است. دانشگاهی که ۵۰ هزار دانشجو دارد حداقل باید نیمی از دانشجویانش را مخاطب خود کند.
دانشگاه دیگر فقط یک نهاد آموزشی نیست
سودابه سلیمانی معاون دانشگاه آزاد در ادامه این اجلاس اظهار کرد: دانشگاه زمانی میتواند پایدار بماند که در برابر نوسانها و مشکلات نه دچار رکود شود و نه امید خود را از دست بدهد. دانشگاه دیگر فقط یک نهاد آموزشی نیست، حفظ امید و پایداری جوامع در مواقع بحرانهای اجتماعی و جهانی هم وظیفه دانشگاه است. تشکیل قرارگاه مرکزی جهادی دفاع ملی دانشگاه آزاد نقطه عطف مدیریت در دوران بحران و پسابحران است.
وی افزود: کمیته آموزش و پژوهش یکی از کمیتههای قرارگاه است که در دوره بحران جنگ ۱۲ روزه، برای برگزاری ادامه امتحانات نیمسال دوم برنامهریزی کرد. در ادامه با توجه به نامه وزارت علوم برگزاری امتحانات متوقف شد. در این چند ماه ۲۵۵ هزار و ۱۲۸ آزمون پایانی نیمسال پایانی نیمسال دوم ۱۴۰۴-۱۴۰۳ تا تاریخ ۶ شهریورماه برگزار شد. همچنین ۷۴ هزار و ۴۴ تعداد کلاس درس در کل کشور در ترم تابستان برگزار شد. جلسات پیش دفاعهای متمرکز جهت عدم تاخیر در امکان دفاع به موقع برگزار شد. نگاه به قرارگاه نباید با نگاه به وقوع جنگ در آینده باشد، بلکه باید بدانیم که لازم است زیرساختها بازسازی شده و تجهیز شوند.
سلیمانی گفت: اقدامات آتی کمیته آموزش و پرورش شامل ایجاد آمادگی زیرساختی لازم برای برگزاری هرچه بهتر کلاسها به صورت مجازی به شیوه ترکیبی است و متناظر با رویکردهای نوین آموزشی که آمادگی بیشتر در شرایط بحرانی که ممکن است به هر دلیلی ایجاد شود. تحول در برنامههای درسی و مهارتمحور شدن آموزش با توجه به قرارگیری دانشگاه آزاد در فهرست دانشگاههای دارای اختیار تدوین و بازنگری برنامههای درسی از دیگر برنامههای آتی این قرارگاه است.
