افزونه جلالی را نصب کنید. Wednesday, 5 November , 2025
1

رنجبر: ادامه‌دهنده مسیر شهید طهرانچی هستم

  • کد خبر : 11746
  • ۱۶ مهر ۱۴۰۴ - ۱۰:۳۲
رنجبر: ادامه‌دهنده مسیر شهید طهرانچی هستم
رئیس دانشگاه آزاد با بیان این که ادامه‌دهنده مسیر شهید طهرانچی هستم، گفت: چهار سال از اجرای سند پنج ساله دانشگاه آزاد اسلامی گذشته و باید به طور کامل اجرا شود.

به گزارش خبرنگار جید، بیژن رنجبر رئیس دانشگاه آزاد در سی و دومین شورای این دانشگاه که ۱۶ مهرماه ۱۴۰۴ در سازمان مرکزی دانشگاه برگزار شد، اظهار کرد: پس از شهادت دکتر طهرانچی مسئولیت دانشگاه آزاد به طور موقت به من واگذار شد تا مسیر دانشگاه متوقف نشود. رهبری فرمودند که هیچ کاری در کشور متوقف نشود. ما در این مدت هفته‌ای چند بار با دکتر ولایتی جلسه داشتیم. جا دارد از اعتماد دکتر ولایتی تشکر کنم که این مسئولیت را برعهده من گذاشتند. همچنین از تک تک اعضای هیئت امنا تشکر می‌کنم. امیدوارم بتوانیم دغدغه‌های مقام معظم رهبری در دانشگاه را محقق کنیم. هیچ کس به اندازه رهبری دغدغه علم و فناوری کشور را ندارند.

وی افزود: همه دستگاه‌های مسئول در زمینه علم و فناوری موظف‌اند که دغدغه‌های رهبری را محقق کنند. من ادامه‌دهنده سند دانشگاه آزاد اسلامی هستم که مصوب هیئت امنای دانشگاه است. هم‌اکنون سال چهارم اجرای این سند هستیم و من تا آخر پنج سال آن را ادامه خواهم دادم. البته هر جا نیاز به اصلاح باشد، انجام می‌دهیم. این سند تاکنون برکات بسیاری را نصیب دانشگاه کرده است. دستاوردهای بسیاری در زمینه المپیادها و چندین دیپلم افتخار نتایج تلاش‌های شهید طهرانچی است. مسیری که تاکنون دانشگاه آزاد رفته است، آزموده شده و ما آن را ادامه خواهیم داد.

رنجبر خاطرنشان کرد: مرجعیت علمی، خیزش جدید علمی و گزارش فعالیت‌های سه ماهه از موضوعاتی است که می‌خواهم در مورد آن صحبت کنم. دستیابی به هدف بزرگ مرجعیت علمی در سند چشم‌انداز جمهوری اسلامی و سند نقشه جامع علمی کشور قرار گرفت. پیش از اسلام، کهن‌ترین پایگاه تفکر علمی، انجمن‌های فلسفی و علمی مغان ایران بود. دانشگاه جندی شاپور از نخستین دانشگاه‌های ایرانی بود که در خوزستان تاسیس شد.

رئیس دانشگاه آزاد گفت: تاسیس دانشگاه در ایران باعث توجه اروپا به تاسیس دانشگاه به سبک نظامیه شد. متاسفانه در دوره قاجار و پهلوی روند علم به سوی نظام‌های تقلیدی رفت. برای مثال در دوره پهلوی درصد قابل ملاحظه‌ای از جمعیت کشور بی‌سواد بود. بعد از انقلاب اسلامی در سال ۱۳۸۴ رهبری به موضوع مرجعیت علمی اشاره کرد و گفت؛ هدف پژوهش باید رسیدن به مرجعیت علمی و حضور در بین کشورهای علمی جهان است. اگر بتوانیم به مرجعیت علمی رست پیدا کنیم، زبان فارسی زبان علم جهان می‌شود. رسالت دانشگاه‌ها این است که با رسیدن به مرجعیت علمی، به رستاخیز علمی و انقلاب علمی دست یابند.

وی تصریح کرد: باید با استفاده از تجربه گرانقدر انقلاب اسلامی به تولید نظریه و فکر برسیم. برخی همکاران ما ۵۰۰ مقاله دارند، من معتقدم کیفیت از دالان کمیت می‌گذرد. کسی می‌تواند نظریه بدهد که چندین مقاله و کتاب منتشر کرده باشد. برخی نگران هستند که تمرکز بر کیفیت ممکن است تعداد مقاله و رتبه کشور را کاهش دهد. در حالیکه اگر تعداد نظریه افزایش پیدا کند، جیران خواهد شد. تحول و توسعه سرفصل‌ها و متون درسی از جمله اقداماتی است که در دانشگاه آزاد با مجوز وزارت علوم انجام می‌شود. گسترش معنویت، فرهنگ و اخلاق در سطح دانشگاه الزامی است. از روسای واحدها می‌خواهم دانشگاه بر اساس موازین اسلامی و گفتمان انقلابی اداره شد.

رنجبر تاکید کرد: راهکار توسعه علمی، انجام تحقیقات فوق پیشرفته و نوآوری باز است. سیاست‌های کلی نظام در بخش علم و فناوری در سند دانشگاه آزاد لحاظ شده است. در مراحل بازسازی جریان علم باید به تمدن نوین اسلامی برسیم که به معنای تامین حیات طیبه برای بشریت با پیش‌رانی در علم و تمدن جهانی در جهت شکل‌گیری جامعه آرمانی اسلام است. برای رسیدن به تمدن نوین اسلامی باید هدایت قطار علم را به دست بگیریم. مرجعیت علمی و رهبری علم جهانی از مقدمات مسیر رسیدن به تمدن نوین اسلامی است. دانشگاه آزاد با این رویکرد اقدام به تدوین سند کرد.

رئیس دانشگاه آزاد یادآور شد: سیاست‌هایی که من اجرا خواهم کرد در سند دانشگاه آزاد وجود دارد. تربیت متخصص، تولید علم در خدمت جامعه، مدیریت کارآمد و اثربخش، گسترش فضای انقلابی، ارتقای علمی و حفظ کیان دانشگاه از جمله اهداف سند دانشگاه است‌. در این راستا قصد داریم به دانشگاه کارآمد و پایدار، دانشگاه سرآمد و پاسخگو و دانشگاه پرورشگر برسیم. ما به دنبال توسعه واحدهای دانشگاه آزاد در کشور نیستیم. بحث دیگر رهبری نیاز کشور به خیزش علمی است. به عبارت دیگر، هنوز به جایگاهی که باید نرسیده‌ایم و این وظیفه نخبگان است که خیزش علمی ایجاد کنند. الگوی کلی تحول در نظام آموزش عالی مبتنی بر شناسایی و حمایت از نخبگان است. همچنین باید بر تحقیقات صنعتی و حمایت از گروه‌های نو پا تمرکز کرد.

وی گفت: تخصیص بودجه حمایتی مکفی و عاری از روال‌های دست وپا گیر یکی از خواسته‌های ما از شهید طهرانچی بود که ایشان مساعدت کرد. اصلاح ساختارهای آموزشی، پژوهشی و محتوایی از جمله لوازم خیزش علمی است‌. برای مثال راه اندازی دانشکده‌های موضوعی، به روز رسانی برنامه‌های درسی، کاربست مدل‌های حکمرانی جدید علمی و تاکید بر افزایش کیفیت مقالات به جای کمیت آنها از مقدمات خیزش علمی هستند. راهکارهای سرمایه‌گذاری در زیرساخت‌های پژوهشی مانند راه‌اندازی آزمایشگاه متاورس باید در دانشگاه آزاد مورد توجه قرار بگیرد. اقدام دیگر توانمندسازی استادان و دانشجویان است.

رنجبر افزود: باید به استاد و دانشجو یاد دهیم چگونه پژوهش انجام دهند. در راستای قرار مغزها و جذب و حفظ استعدادها باید سرعت جذب تسریع پیدا کند. همچنین فرصت‌های شغلی جذاب، بستر فعال شغلی، ارتقای دوره‌های پسادکتری در دستور کار قرار بگیرد. ایجاد شبکه نوآوری باز برای کشف ایده‌ها و راه‌حل‌های جدید و پیوند دادن افراد در اکوسیستم نوآوری ضروری است. استارت‌آپ‌ها شامل موسسه‌های آموزشی و دانشگاه‌ها، مراکز رشد، سرمایه گذاران و سازمان‌های حمایتی است. علم شهروندی کمک بسیاری برلی جهش علمی خواهد بود. اگر از مردم در مورد مشکلات نظر پرسیده شود، ممکن است راهکارهای بسیار کارآمدی به دست آید. توسعه علم شهروندی نه تنها به پیشرفت دانش علمی کمک می‌کند، بلکه مشارکت و درگیری عمومی را ترویج می‌دهد.

بیژن رنجبر سرپرست دانشگاه آزاد اسلامی با اشاره به ضرورت اصلاح ساختارها و ارتقای نقش علمی و فرهنگی دانشگاه گفت: یکی از موضوعات مهم برای ما حرکت به سمت دانشگاهی پاسخگو، کارآمد و همسو با نیازهای کشور است. امروز در بسیاری از کشورها، توسعه بر پایه‌ی برنامه‌ریزی دقیق و ایجاد زیرساخت‌های هوشمند انجام می‌شود؛ دانشگاه آزاد اسلامی نیز باید در همین مسیر حرکت کند.

وی با اشاره به برنامه‌های سه‌ماهه اخیر دانشگاه افزود:

در این مدت گام‌های مهمی در زمینه تقویت جریان‌سازی علمی، هدایت پژوهش‌ها در مسیر نیازهای واقعی کشور، ایجاد شبکه نخبگانی و توسعه باشگاه‌های تخصصی برداشته شده است. هدف ما این است که ظرفیت علمی دانشگاه به شکلی هدفمند در خدمت پیشرفت کشور قرار گیرد.

رنجبر با تأکید بر اهمیت همکاری اساتید، کارکنان و دانشجویان گفت: تجربه نشان داده است که موفقیت دانشگاه بدون همراهی بدنه علمی و اداری امکان‌پذیر نیست. پشتیبانی و همراهی شما عامل اصلی موفقیت در اجرای برنامه‌هاست.

وی از تمرکززدایی در تصمیم‌گیری‌ها به عنوان یکی از رویکردهای جدید سازمانی یاد کرد و افزود: به روسای استان‌ها اختیار داده شده تا در حوزه انتصابات و تصمیمات محلی نقش پررنگ‌تری داشته باشند. ما نظارت و ارزیابی می‌کنیم، اما تصمیم‌سازی باید از سطح استان‌ها آغاز شود.

سرپرست دانشگاه آزاد اسلامی در بخش دیگری از سخنانش به ضرورت تدوین برنامه‌های بلندمدت و حرکت بر اساس اسناد راهبردی اشاره کرد و گفت: دانشگاه آزاد اسلامی بزرگ‌ترین دانشگاه حضوری جهان است و باید متناسب با این جایگاه، مسیر علمی و فرهنگی خود را با نیازهای کلان کشور هماهنگ کند. تقویت پژوهش‌ها، گسترش ارتباط دانشگاه و صنعت، بهبود مدیریت منابع و توسعه زیرساخت‌ها از اولویت‌های ماست.

لینک کوتاه : https://jayed.ir/?p=11746

ثبت دیدگاه

در انتظار بررسی : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.